Seger för DIF på Gamla Ullevi

Degerfors IF tog sin andra raka seger i mötet med GAIS på Gamla Ullevi ikväll och går därmed in i sommarledigheten med vinst i ryggen. Målgörare för DIF blev Rasmus Alm, Axel Lindahl och Marcus Astvald. Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

Grattis till vinst och tre poäng!

Ja, tack! Först och främst så är det här är väldigt skön och viktig seger som gör att vi skapar lite andrum neråt och vi fortsätter att haka på lite och är med och bråkar lite om de här så åtråvärda platserna uppåt. Själva matchen rent spelmässigt är ganska jämn, jag tycker att vi har ett relativt stabilt spel, både försvarsspel och vårt passningsspel går väl lite i vågor tycker jag men jag har full förståelse för att det känns lite stressat när alla vet om att det är jätteviktiga poäng som står på spel och vad en vinst kan innebära, men däremot så är vi effektiva idag och sätter målchanserna i mål, vilket inte har varit vårt signum under våren. Vi är bra i vårt omställningsspel och helheten är okej, det är ingen jättebländande insats men tillräckligt stabil och bra för att vi ska slå GAIS idag.

Jag är jättenöjd, vi har haft strul under veckan med många förkylningar och Christos Gravius fick lämna in snabbt idag, så vi fick göra lite rockader här inför matchen men Gustav Granath löste ju den centrala mittfältsrollen jättebra och Axel Lindahl som klev in på wingback positionen gör också en bra insats men vi gör en väldigt bra laginsats idag, vi tar stort ansvar med att jobba rätt i vårt försvarsspel och vi utnyttjar också att vi är bra i de offensiva omställningarna idag, så vi vinner matchen på att vi är det lag som är mest effektiva. Jag tycker inte att GAIS skapar så mycket farligt mer än på några fasta situationer egentligen, i själva spelet så håller vi dom stången på ett bra sätt. Men det är alltid svårt att vinna här nere på Gamla Ullevi, men 3-0! (skratt).

Nu blir det sex dagar välförtjänt ledigt för våra rödvita killar. Den 2 juli är de tillbaka i träning inför nästa bortamatch den 10 juli mot Varbergs BoIS.

Under tiden kan du som supporter, företag eller privatperson anmäla dig som bidragsgivare till Gratismatchen som spelas den 31 augusti, motståndet heter Halmstad BK och platsen är Stora Valla. Klicka här för att registrera dig som bidragsgivare.

Åsa Holmstrand