Segermaskinen hoppas på friplats i division 2: ”Händer att lag drar sig ur”

Damerna har bäst målskillnad i sin division 3-serie och det är kanske inte så konstigt. Ny match, ny storseger. I lördags drog segermaskinen vidare till Karlstad och besegrade Råtorps IK med rejäla siffror.

– Jag tycker att det var en ganska bra match. Vi tog ledningen relativt tidigt och gick upp till 3-0 i den första halvleken. Vi missade dock för många lägen sett över hela matchen. Vi borde ha gjort ytterligare några mål men nu blev det 4-0. Det var ingen bländande fotboll men vi vann rättvist, säger tränare Patrik Werner.

Om serietvåan möter (dåvarande) serietrean, gör en helt okej insats och då vinner med 4-0 får man väl säga att ni hade mer att ge i division 3 än vad ni kanske hade räknat med från början?

– Ja, det har väl visat sig vara så. Det är bara Arvikamatchen som ställt till det. Nu får vi se hur det går i de två återstående matcherna men vi har visat att vi är rätt starka. Det är, som jag sagt i varje intervju, synd att Arvikamatchen blev den första. Vi var inte riktigt så bra då som vi är nu. Det var synd, men vi har visat att vi håller bra klass. Vi slog QBIK i en träningsmatch och vi slog Norrstrand i DM så jag tror nog att vi skulle klara oss ganska bra i division 2. Jag tror dock inte att chansen till uppflyttning är särskilt stor i och med att Arvika förmodligen vinner de två avslutande matcherna. Vi får försöka sluta tvåa i tabellen och hoppas på att vi får en friplats för jag tycker att vi har ett lag som skulle klara sig bra i division 2.

Ni hoppas ändå på uppflyttning, även om det inte blir på idrottsliga grunder?

– Jag har fått klart för mig att det händer att lag drar sig ur till exempel för att de inte får ihop tillräckligt många spelare och att man då kan få en friplats. Jag tror att Torsbys andralag fick en sådan plats förra året. Det är inget vi vet kommer hända, men vi får hoppas.

Vi återgår till matchen mot Råtorp. Kan du beskriva målen?

– Jag tror det var Maja Edlund som drev runt på kanten och spelade in till Jessica Karlsson som gjorde första målet. Det andra målet gjorde Tilda Jäger Lindén. Hon kom förbi på kanten och slog in bollen vid första stolpen. 3-0-målet gjorde Ida Henriksson från vänsterkanten. Hon sköt ett högt skott i bortre hörnet. Sedan gjorde Tilda ett andra mål, men vi skulle som sagt ha gjort ännu fler.

Nu är det bara två seriematcher kvar. Var ligger fokus inför avslutningen?

– Jag tror att vi behöver vinna en av de två matcherna för att säkra andraplatsen.  Vi möter Rävåsens IK Karlskoga 2 och Filipstads FF. Det kan nog bli tuffa matcher. När det gäller de här andralagen vet man inte riktigt vilka spelare de kommer med. Det kan vara a-lagsspelare, så det är lite lurigt. Filipstad borta förlorade vi förra året, men vi ska försöka att vinna åtminstone en av de här två.