Skadedrabbat DIF åker till Nyköping

Imorgon, tisdag, åker herrarna till Rosvalla för första träningsmatchen sedan storförlusten mot IK Brage. Emil Portén och Tufve Östlund är sjuka och missar mötet med Nyköpings BIS. Även Christoffer Wiktorsson är krasslig vilket gör försvararens medverkan osäker.

– Vi vill få lite självförtroende igen. Jag hoppas att vi inte åkte på en nit senast, för när man kollar på matchen inser man att vi var ganska bra. Vi gjorde bara alldeles för många misstag i de defensiva omställningarna. Det är det vi måste rätta till, säger tränare Andreas Holmberg.

Ni har tre matcher på åtta dagar nu. Vilken utmaning innebär det för laget?

– Det är en stor utmaning eftersom vi dessutom har en massa sjukdomar och sådant där. Det är därför vi delar upp laget lite imorgon, så att vi ska kunna orka med de kommande matcherna också.

Axel Lindahl hade känningar i höger baksida vilket fick honom att bryta matchen mot Brage relativt tidigt. Han kommer inte till spel imorgon. Degerfors saknar även Daniel Janevski och Ferhad Ayaz. Den sistnämnde har fått ett bakslag i sin rehabilitering och det dröjer därför ytterligare innan han är tillbaka i full träning.

En som däremot gått i motsatt riktning är Linus Olsson. 19-åringen, som i år fyller 20 och således är för gammal för att spela i föreningens juniorlag under 2020, har efter vissa skadebekymmer kunnat träna ordentligt med A-laget. Imorgon får han för första gången visa vad han går för i matchsammanhang.

– Det ska bli superkul att spela match. Inte minst eftersom jag varit skadad under en period, säger Olsson.

Du är en bekant figur i klubben, men inte direkt i A-laget. Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?

– Jag är en hårt jobbande spelare som gillar att vinna bollen och fördela den på ett bra sätt.

Så här ställer DIF upp mot Nyköpings BIS. Matchen börjar klockan 18:00.

Första halvlek:

Jeff Gal

Linus Olsson – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Jacob Ortmark – Erik Grandelius – Joel Okon Daniel

Marcus Astvald – Villiam Dahlström

José Segura Bonilla

Andra halvlek:

Jeff Gal

Gustav Granath – Christoffer Wiktorsson – Joel Okon Daniel

Erik Grandelius – Adam Carlén – Christos Gravius – Mohammath Hamisi

Johan Bertilsson – José Segura Bonilla

Victor Edvardsen

***

Vill du se Oliver Ekroth och Erik Grandelius spela fotboll på Stora Valla? Köp ditt årskort genom att kontakta kansliet på 0586-84640 eller kontor@degerforsif.se. Ordinarie pris från 1 500 kronor.