Slutspurt i division 3: ”Ska försöka vinna så att vi som sämst slutar tvåa i serien”

I en serie där uppflyttningsstriden kan ha avgjorts redan i den andra omgången fortsätter Degerfors IF ändå att kämpa om topplaceringarna. Imorgon, lördag, klockan 11:30 möter Rödvitt Råtorps IK på Västerstrands IP i Karlstad. DIF ligger tvåa, tre poäng framför trean Råtorp.

Vad har du för förväntningar på den här matchen?

– Först och främst att vi ska försöka vinna så att vi som sämst slutar tvåa i serien. Sedan tror jag som jag sagt tidigare att det blir svårt att komma ikapp Arvika. Vi har mött Råtorp i någon träningsmatch och även i en del cuper. Det är ett bra lag och vi behöver göra en bra match om vi ska vinna, säger tränare Patrik Werner.

Märks det på lagets självförtroende att ni har fått med er en del väldigt positiva resultat under en period?

– Ja, det är klart. Det var synd att vi fick Arvika i första matchen, det tuffaste motståndet direkt. Med facit i hand var vi inte så bra som vi hade önskat då. Vi har blivit mycket bättre under de senaste veckorna. De senaste matcherna har vi varit överlägsna. Om vi fått möta Arvika nu tror jag att vi hade kunnat stå upp bättre. Nu är det dock som det är och vi får försöka slutföra seriespelet så bra som möjligt.

Man kan väl också se det som att ni får väldigt bra förberedelser inför stormatchen i DM? Semifinalen mot RIK.

– Ja, vi har ju tre seriematcher och semifinalen kvar att spela. Sedan är det väl inte realistiskt att tro att vi ska ha någon chans mot RIK, men det är klart att vi ska försöka göra en så bra match som möjligt och vi är så pass nya att matcher mot bra motstånd är utvecklande. Vi har spelat några sådana matcher i år. Innan coronakrisen mötte vi till exempel Elfsborg. Ett riktigt bra lag. Nu får vi möta RIK också. Framförallt de yngre tjejerna växer av de här matcherna. Det blir kul, men jag tror vi ska lägga undan tankar om att gå vidare i DM. Vi får försöka göra en bra prestation mot ett bra lag.

Hur är läget i truppen inför den match som ligger närmast i tiden, alltså mötet med Råtorp?

– Det är ungefär likadant som senast. Jessica Höglund är inte med på grund av att hon ska jobba. Tindra Pettersson kommer in istället.

Det betyder att följande spelare finns med i matchtruppen:

Lisa Andersson, Christin Hero, Alma Nielsen, Ida Mattsson, Rosinda Carlson, Tindra Pettersson, Rosie Orr, Emma Tryggvesson, Emilia Dahlström, Tilda Jäger Lindén, Tyra Eriksson, Sofie Petri, Ida Henriksson, Jamie Tiuraniemi, Maja Edlund, Jessica Karlsson