Stormatch när damerna nått semifinal: ”Imorgon krävs det nog topprestationer från alla på planen”

Imorgon, fredag, väntar den största matchen i Degerfors damlags ganska korta historia. Rödvitt har kvalificerat sig till semifinal i distriktsmästerskapen och ställs under fredagskvällen mot division 1-laget RIK Karlskoga. RIK som den här säsongen slutade i mitten av tabellen.

– Det här är en kul utmaning. Vi har kvalificerat oss för DM-semifinal vilket är bra gjort med tanke på att vi så nyligen sparkade i gång det här damlaget. Det är kul att möta bra lag, något vi inte gjort så många gånger. Vi har vunnit de flesta matcherna i år och vann de flesta matcherna förra året. För oss handlar det om att fortsätta utvecklas och då behöver man möta bra lag. Det här blir troligtvis en väldigt, väldigt tuff uppgift, säger tränare Patrik Werner.

Nästa år spelar ni i division 2, men just nu skiljer det två divisioner mellan Degerfors och RIK. Ni är vana vid ganska stora målfester. Blir det någon sorts parkera-bussen-insats att vänta imorgon?

– Det finns lite olika tankar kring hur man kan gå in i en sådan här match. Det är mycket troligt att RIK kommer vara mer bollförande och vara bättre än vad vi är i spelet. Man får ta för givet att det ska skilja en hel del, men gör man saker och ting rätt kan vi försöka ge dem en match så länge det går. Sedan är det klart att det kommer bli väldigt tufft för oss. De är, och ska vara, mycket bättre än vad vi är.

Er situation inför matchen imorgon påminner lite om när svenska lag gått vidare i Europaspelet. Säsongen tar slut men det dyker upp viktiga matcher efteråt. Hur har ni gjort för att hålla i gång?

– Vi har tränat på. Det blev en riktig urladdning i Filipstad (sista omgången, matchen där DIF avgjorde serien) och var nervigt in i det sista trots att vi hade tio plusmål och vann med 8-0. Det var en stor glädje men tog också mycket kraft. Efter det har vi tränat på på ett bra sätt så vi är redo för att spela. Det ska bli kul.

Semifinalen startar klockan 18:30 och spelas på ett stängt Stora Valla.

Det här blir första matchen i år som formellt spelas inför publik. 50 biljetter har delats ut till spelarnas närmaste. Hur blir det att få den inramningen?

– Vi hade hoppats på att få ta in fler men nu är det 50 som gäller och de biljetterna har delats ut till anhöriga. Det är såklart roligt att det kommer vara lite folk på plats, men folk i allmänhet kommer inte kunna komma in på arenan imorgon, konstaterar Werner.

Vad vet du om RIK?

– Jag har faktiskt inte sett dem i år men känner till vissa av spelarna. Yrjö Toivonen sa inför matchen mot Norrstrand (DM-kvartsfinalen) att alla behövde topprestera för att vi skulle kunna rå på dem. Det behövdes inte riktigt, vi klarade det ändå. Ska vi däremot ha någon som helst möjlighet att hålla matchen vid liv imorgon krävs det nog topprestationer från alla på planen. Det är vad vi får sikta på. Ska man vara realistisk är det här en övermäktig uppgift men vi ska göra vad vi kan.

Matchtruppen ser ut så här:

Lisa Andersson, Rosinda Carlson, Alma Nielsen, Christin Hero, Sofie Petri, Ida Henriksson, Ida Mattsson, Emma Tryggvesson, Rosie Orr, Emilia Dahlström, Tindra Pettersson, Tilda Jäger Lindén, Jessica Höglund, Tyra Eriksson, Maja Edlund, Jessica Karlsson