Summering Degerfors IF – GAIS

Trots ett starkt stöd från läktarna med ett publikrekord för säsongen på 2506 betalande åskådare höll inte Degerfors IF i mötet med GAIS. Ett GAIS som kom till Valla med fem raka förluster och en ny tränare inför lördagens match fick med sig tre heta poäng och Degerfors fick med stor besvikelse se sig besegrade. Tränarna Patrik Ingelsson och Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

Patrik Ingelsson: Om jag ser till laginsatsen så den är mer eller mindre hundraprocentig, det har varit en minst sagt udda vecka för oss och vi har jobbat taktiskt och intensivt under tre dagar och grabbarna har tagit till sig det vi har jobbat på väldigt bra och löste även två inläggslägen där vi går bort oss lite och där Degerfors har två bra chanser och jag tycker att vi jobbar stenhårt för varandra under 90 minuter och det bar oss till tre poäng. Degerfors har mycket mer boll än vad vi har men det är inte alltid till en fördel men så är fotbollen. Arbetsinsatsen är grym och den ger oss tre poäng!

Stefan Jacobsson: Jag håller med om vad Patrik säger, det är bara att gratulera GAIS till en viktig trepoängare, det är klart att vi är oerhört besvikna på att vi återigen på hemmaplan inte kommer upp i den nivån vi vill. Idag är det GAIS med sitt försvarsspel som gör att vi har jäkligt svårt att skapa kvalitativa målchanser, båda lagen har ungefär lika många nästanlägen och GAIS gör mål på ett av tillfällena och vi blir lite lång i vårt försvarsspel och då utnyttjar de det. Vi får inte fart på vårt spel, mycket tack vare att GAIS försvarar sig så pass skickligt som de gör och jobbar stenhårt, vi har mycket boll men som Patrik sa så behöver inte det betyda att det är seger. Ju längre matchen lider så blir vi stressade och tar lite för snabba beslut hur vi ska komma till bra inspelslägen runt omkring deras straffområde, så tyvärr fastnar vi i GAIS försvarsspel.

Vi tackar tränarna för detta och bryter ihop och kommer igen till nästa match för Degerfors som är en bortamatch mot J-södra lördag den 27 juli på Stadsparksvallen kl 18:00

Åsa Holmstrand