Svårsmält förlust mot Norrby

En mycket hårdsmält förlust ikväll när Degerfors mötte ett bollskickligt Norrby på Borås Arena, lagen hade valt att försvara sig på samma sätt och matchen avgjordes i slutminuterna på en tillfällighet. Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

-Det är en jättetung förlust och den kommer att bli svår att smälta, det är väl ändå en matchbild som är relativt jämn, en väldigt tillknäppt historia med två lag som väljer att försvara sig på ett ungefärligt samma sätt. Det var relativt lika i avslut och avslut på mål med fördel för oss på hörnor och det blir en tillfällighet som avgör matchen, det är en fast situation där vi förlorar andrabollspelet på och jag hade lite svårt att se vad som hände men vi verkar tappa spelare i den situationen och Norrby gör 1 – 0 där. Sedan har vi några halvchanser på en kvittering men nej, så väldigt, väldigt tungt, en jobbig förlust.

Vad är skillnaden idag mot matchen förra helgen?
Skillnaden är att förra matchen gjorde vi ett tidigt mål, men det finns ingen form av förklaring, utan Norrby är ett bra lag. Idag ger varken Norrby eller vi bort några ytor att spela på, det är inte så att Norrby skapar en massa målchanser på oss heller, utan de är ett bollskickligt lag när de har bollen och de är organiserade när de inte har bollen. Vi valde idag att också ligga lägre och försöka att få till kontringar, det är farligt att tappa bollen på fel ställe när man möter Norrby för då åker man på kontringar. Det är vissa taktiska val, vi spelar inte för att få med oss en poäng, vi spelar alltid för att försöka vinna. Sedan väljer man olika sätt på över hur man ska försöka göra det.

Nu bryter vi ihop och kommer igen till nästa lördag då vi hälsar Trelleborgs FF välkomna till Stora Valla med avspark kl 18:00.

Åsa Holmstrand