SvFF har svarat på regeringens förslag om publik på evenemang

Svenska fotbollförbundet (SvFF) har idag offentliggjort sitt remissvar gällande förslaget om ändringar i det tillfälliga förbudet mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.

SvFF poängterar att det för fotbollens del är viktigt att det inte sätts en övre gräns för antalet deltagare. Istället vill man att publikantalet ska grundas på arenans utformning och vilken form evenemanget har.

SvFF anser också att det minsta tillåtna avståndet mellan besökare kan sänkas från två till en meter. Förbundet önskar även att regeringen överväger en reglering som tillåter både sittande och stående publik.

– Föreningens säkerhets- och evenemangsgrupp tittar nu på en rad olika alternativ för att vara förberedda när beslutet väl kommer, säger Degerfors Idrottsförenings klubbchef Suzanne Hällström.

Här kan du läsa remissvaret i sin helhet.