Tidigare DIF-spelarna ställs mot Degerfors: ”Ska bli skitkul”

På lördag kommer Skövde AIK på besök för en träningsmatch mot Degerfors herrar. Det innebär även att två spelare som tillhört Degerfors IF under 2010-talet återvänder till Stora Valla. Hannes Fritzson, som värvades till klubben från Tibro AIK inför säsongen 2015, och Adrian Johansson som var Degerfors spelare så sent som 2018.

Johansson är ny i Skövde medan Fritzson representerat klubben de senaste tre åren.

Du slutade med fotboll. Det var anledningen till att du lämnade Degerfors. Sedan återupptog du karriären. Kan du kort sammanfatta hur det kommer sig att du nu är tillbaka?

– Jag var väldigt trött på fotbollen och tyckte enbart att det var jobbigt att spela. Det fanns ingen glädje i det och jag slutade. I samma veva flyttade jag hem till Mölltorp och började efter ett tag spela lite med laget där. Glädjen kom tillbaka mer och mer. Skövde hörde av sig och undrade om jag var sugen på att spela. Jag tänkte att jag kunde testa och det kändes bra. Sedan har det rullat på. Jag har tagit ett år i taget och trivs jättebra här. Jag är glad att jag återupptog karriären och att det har fungerat så pass bra, säger Hannes Fritzson.

Hur ska det bli att komma tillbaka till Stora Valla?

– Det är lite speciellt. Även om det inte gick så bra för mig med fotbollen har jag många fina minnen därifrån och lärde känna många fina människor där. Jag lärde mig också mycket om fotboll som jag fortfarande har med mig. Det ska bli kul att möta ett riktigt bra lag.

Hur skulle du beskriva det motståndarlag du kommer hit med på lördag?

– Vi vet nog inte riktigt var vi står. Det gick väldigt bra förra året, så flera av de bärande spelarna har lämnat och vi har fyllt på med yngre, lokala förmågor. Vi får bygga om lite och sätta grunderna igen.

Också Adrian Johansson ser fram emot att spela mot sitt gamla lag:

– Det ska bli skitkul. Man har ju många år i klubben så att säga, så man känner nästintill alla där, säger Adrian.

Du är ny i Skövde. Vad har du för roll där nu?

– En central roll som offensiv mittfältare. Det är också där jag trivs som bäst. Samtidigt är det tidigt på säsongen så vi får se vad som händer och sker.

Vad har du för tankar kring det Degerforslag ni kommer ställas mot på lördag?

– Laget är starkt som fan, känns det som. De har gjort jäkligt bra värvningar och ska med den truppen vara ett topplag i superettan enligt mig. Det kommer bli en bra match.

Träningsmatchen mot Skövde AIK drar i gång klockan 13:00 på Stora Vallas konstgräs. Om du inte har möjlighet att vara på plats kan du köpa live-sändningen från Solidsport. För 259 kronor får du dessutom sändningarna från träningsmatcherna mot Karlstad Fotboll och Kongsvinger IL.