Tråkig kväll i Eskilstuna: ”Inte tillräckligt bra”

Degerfors IF hade under lördagseftermiddagen chans att avancera till fotbollsallsvenskan 2021. Då behövde man dock besegra ett AFC Eskilstuna som i sin tur var näst intill tvunget att vinna för att inte halka efter i kampen om att undvika de negativa kvalplatserna. Degerfors tog inte den chansen, den här gången. AFC vann ganska klart med 2-0 på Tunavallen.

Redan efter 20 sekunder hotade hemmalaget i det för dagen blåklädda Degerfors straffområde, men det dröjde till den 17:e minuten innan det gjorde 1-0. När Sebastian Ohlsson var enda DIF-utespelare på egen planhalva hittade Eskilstuna fram med en genomskärare. Offside eller inte? Flaggan stannade hursomhelst nere och Wilhelm Loeper blev helt fri med Ismael Diawara.

2-0 kom i den 25:e minuten. AFC fick en hörnspark som laget valde att spela runt längs marken. Bollen hittade fram till Omeje som i straffområdet hade mycket tid och yta för att kunna lyfta upp bollen perfekt till skicklige Nnamani som säkert nickade in den i mål.

DIF skapade några halvchanser men var aldrig riktigt nära att utmana AFC Eskilstuna om de tre poängen. Istället var det nära 3-0 när den tidigare Degerforsspelaren Viktor Götesson blev fri efter en snedspark. Götessons lobbavslut landade på nättaket.

Ni hade en del coronafall i truppen inför den här matchen. Utifrån sett verkade inte trötthet vara problemet, men vad sa spelarna som varit sjuka?

– Vi pratade inte om trötthet eller så. Däremot kan man säga att det inte är någon optimal uppladdning att träna på det vis vi fick göra. Det vet vi. Samtidigt är det på samma sätt som vi sa efter Öster-matchen (förlust, 2-0 på bortaplan), det är ingen idé att hitta en massa bortförklaringar. Vår prestation mot AFC var inte tillräckligt bra. Det är så det är. Sedan är det självklart att vår uppladdning inte var optimal men det är ingenting vi skyller förlusten på, säger tränare Andreas Holmberg.

Man får inte ta ner AFC Eskilstunas insats. Den var ganska bra. Men samtidigt kändes det inte riktigt som att ni hotade dem på allvar. Vad känner ni var den huvudsakliga anledningen till att det såg ut så?

– Ska jag vara helt ärlig tycker jag att det var ganska jämnt under matchens första 20 minuter. Vi stångades fram och tillbaka och vi hade kunnat göra något mål. Det var ingen klockren insats. Det var inte så att vi var jättebra, men det var ändå ganska jämnt. Sedan tycker jag att deras ledningsmål tog musten ur oss. Efter det tog de över helt och hållet.

– Vissa matcher är spelarna inte synkroniserade i alla lägen. Så var det i matchen mot AFC. Vi gjorde saker en och en. Vi pressade en och en, vi sprang en och en och vi tittade på bollhållare istället för att röra oss för att hjälpa varandra. Saker och ting stämde inte. Det påminde ganska mycket om matchen mot Öster.

Efter ett längre uppehåll med coronakaos är det nu en vecka till nästa match. Ni möter ett GIF Sundsvall som kollapsade helt mot Halmstads BK (0-6). Vad har du för tankar kring uppladdningen inför den matchen?

– Det blir väldigt viktigt för oss att få en bra träningsvecka. Vi behöver fokusera ordentligt på den här träningsveckan. Återgå till att göra bra prestationer på varje träning. Det ska bli skönt att få en ordentlig träningsvecka. Förhoppningsvis med full trupp. Mot slutet av veckan kommer vi fokusera på Sundsvall då. Det kommer krävas en bättre prestation. Det är vad det handlar om för oss. Missförstå mig inte, men för oss handlar det ganska lite om motståndarna. Det handlar om att vi behöver nå den nivå vi håller när vi gör bra prestationer. Gör vi bra prestationer – springer, tacklas, löper, gör allting tillsammans – är vi svårslagna. Det vet vi. Det är jäkligt bra att ha med sig. Men mot AFC stämde det inte. Det blir några sådana matcher under en säsong. Vi får hoppas att vi hittar tillbaka. Tidigare den här säsongen har vi studsat tillbaka efter dåliga insatser. Så hoppas jag det blir den här gången också.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Ferhad Ayaz

Villiam Dahlström

59 minuter: Victor Edvardsen ersatte Ferhad Ayaz.

74 minuter: Marcus Astvald ersatte Erik Lindell.

86 minuter: José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström.