Tredje raka förlusten för DIF

Trots god uppslutning och stöd av hemmapubliken på 1145 betalande förlorade Degerfors sin match mot IK Frej Täby under lördagseftermiddagen med 2-3. Målgörare för DIF blev Erik Björndahl på en straff som studsade till en retur och Björndahl kunde slutligen näta bollen. Oliver Ekroth gjorde de rödvitas andra mål och därmed sitt första mål för säsongen. Huvudtränare Lukas Syberyiski för IK Frej och Stefan Jacobsson för DIF summerar här matchen…

Lukas Syberyiski: Ja, både vi och Degerfors öppnade upp matchbilden ganska betänkligt med en press och under de första tio minuterna så har vi mer problem än vad de har och Degerfors klarar av att behålla bollen på vår planhalva, några passningar fler än vad vi gör, Degerfors hotar oss med inlägg från sin vänster och har spelare som kommer in där och det känns också logiskt att deras straff kommer på just en sådan grej. Dessförinnan har vi ju målet som man kan tycka är en flytgrej, för det är en touch som blir lite för lång och sedan en touch till som också blir lite för lång men någonstans så är vi i rätt position för att göra aktionerna och är man det och har en riktning i spelet så är man förtjänt av målet. Sedan är det rock n ´roll hela vägen med målchanser åt båda hållen, det är ett obalanserat Frej som försöker att spela av en match med 3-1 och jag känner hela vägen att det här är inte över, det är så mycket rock n ´roll, så det kommer att bli jobbigt för oss mot slutet för Degerfors är så tunga och de kommer att komma med mer fart och speciellt när de bytte in Astvald så blev det ännu tyngre och vi hade inte riktigt disciplinen att behålla bollen och inte heller riktigt disciplinen att göra rätt saker i försvarsspelet, men samtidigt så är Mattias Bouvin otroligt bra i sin prestation idag och så fort bollen hamnade på honom så var et inte bara att vi kunde vila på den utan också att vi faktiskt kunde hota Degerfors. Mattias Bouvin är en stor tillgång idag tillsammans med vår backlinje som är otroligt mån om att freda målet och är väldigt uppoffrande i sitt spel, vilket också är nyckeln till att vinna fotbollsmatcher. Därför är vi både glad och stolta över att åka härifrån med tre poäng efter en riktigt svår match.

Stefan Jacobsson: Ja, Grattis till Lukas och Frej till en trepoängare här på Valla. Det var inte vad vi hade hoppats på men jag tycker att Lukas har beskrivit matchbilden ganska bra, dels är det lite tuffa yttre omständigheter som gör att det blir ytterligare lite chansartat men det är en match där vi från vårt håll sett inte är i balans och det syns ganska tydligt, vi blandar och ger runt omkring båda straffområdena och återigen bidrar till motståndarnas mål men det är bara att erkänna att vi inte är i fas med hur vi vill vara utan, vi får jobba hårt under träningarna nu för att försöka att hitta balansen igen och ta en diskussion om hur vi ska genomföra våra matcher för just nu så känns det som att vi svajar ordentligt. Tillslut så lyckades vi att få lite nerv i matchen, det kändes stenkört egentligen redan när Frej fick sitt 1-2 mål, vi hade en omställning i bolltapp, en lång boll, missar boll och sedan mål. Men sedan tar vi oss samman lite och skapar lägen och får ett tryck så som Lukas säger och sedan får vi in ett 2-3 mål och då vet vi ju att allting kan hända och vi har möjligheter att kvittera men det är inte vår match, tyvärr. Det som liknar matchen mot Halmstad är att vi släpper in mål igen och återigen hamnar vi i en uppförsbacke och det syns på spelarna att det är mentalt jobbigt, nu får vi en straff som tar oss in i matchen och sedan får Frej en straff som Ismael Diawara räddar och då känner man ju att nu jäklar kanske vi kan skaka liv i oss men en och en halv minut senare så ger vi bort det och det går inte att bortse från de aktioner som sker där, det är inte alls bra om jag ska vara ärlig. Vi är inte i fas nu och det är bara till att jobba hårt och gå vidare.

Tack Stefan och Lukas för de orden. Nu tar vi nya tag till nästa match som också är en hemmamatch, den 15 juni då vi hälsar Västerås SK välkomna till Stora Valla med avspark kl 18:00. Matchen som skulle ha spelats den 8 juni mot Trelleborgs FF är uppskjuten och nytt datum meddelas senare.

Åsa Holmstrand