Tufft motstånd väntar i slutspelet: ”Måste nog överprestera”

Efter tre raka segrar i hallvärmländskans gruppspel tog sig Degerfors damer i lördags vidare till slutspel. Nu återstår endast sex lag i turneringen och på söndag börjar allvaret. Två slutspelsgrupper med tre lag i varje grupp. De två bästa lagen från respektive grupp går vidare till semifinal.

DIF, som i år är nykomlingar i division 3, får ett på pappret skoningslöst motstånd. Hertzöga BK som förra året trillade ur division 1, och Torsby IF som inför årets säsong avancerat till nämnda division 1-serie.

– Vi har fått svårt motstånd. Så kan man säga. Men det är klart att det blir tufft när man når ett finalspel. Vi gjorde en bra insats som tog oss vidare, men nu måste vi nog överprestera för att kunna rå på de här lagen. Det är hursomhelst kul att vara med och få lära sig, säger tränaren Patrik Werner.

Som om inte de andra lagen i gruppen vore problem nog har Degerfors även skade- och sjukdomsbekymmer. Det finns således ett och annat frågetecken kring den trupp som åker till Kristinehamn arena i helgen.

– Det är några avbräck, men nästa helg är det dags för en ny cup igen och två veckor efter det har vi en egen cup så vi kommer inte chansa med några spelare. Vid skador eller känningar får de stå över matcherna på söndag så att de inte riskerar att missa hela februari. Det finns viktigare saker än hallvärmländskan, även om vi naturligtvis ska göra vad vi kan för att ta oss vidare till semifinal.

Vad tänker du om utmaningen i att slå ur underläge på det sätt ni nu kommer göra?

– Det är kul att möta bra lag. Då ser man vad som krävs. Själva är vi ju färska och har bara varit i gång under ett år ungefär. Att ta sig vidare från gruppen var målet. Det som kommer nu är en bonus. Normalt sett ska vi inte räcka till mot de här lagen. Så är det bara. Men vi ska göra ett försök och i inomhusfotboll kan det hända lite vadsomhelst. Vi spelar med sjumannamål vilket innebär att det inte är jättelätt att göra mål. Vi förlorade med 0-3 mot Rävåsen som spelar i division 1, men i övrigt har vi bara släppt in ett mål på fem matcher. Försvarsspelet har varit bra. Det är strukturerat. Nu gäller det att vi är hundraprocentiga med det och samtidigt tar vara på de lägen som dyker upp, men det kommer som sagt bli en tuff utmaning för oss.

Resultat och avsparkstider hittar du här.

***

Vill du vara med och sponsra damlaget? Både företag och privatpersoner kan bidra. Läs mer här.