Viktig match för båda lagen när DIF möter AFC

Efter ett två veckor långt uppehåll som kantats av coronarubriker ska Degerfors IF äntligen fokusera på att spela fotboll igen. AFC Eskilstuna står för motståndet och Degerfors IF blir vid seger en allsvensk klubb för första gången sedan 1997. Skulle matchen sluta oavgjort är avancemanget klart i praktiken.

– Det är häftigt. Nu ligger det i våra händer. Vi har tre försök på oss att fixa det. Sedan är det som alltid viktigt för oss att göra bra insatser. Gör vi det finns det inget som talar för att vi ska misslyckas med att plocka poäng i de tre återstående matcherna, säger tränare Tobias Solberg.

Förberedelserna inför matchen mot AFC har blivit annorlunda om man ser till hur det var tänkt från början. Ni fick ett antal coronafall i laget. Hur har det här påverkat er?

– Det är klart att det inte har varit helt optimalt. Vi fick ställa in en träning och ge spelarna egna träningsprogram. I början av den här veckan tränade vi i mindre grupper, men nu känns det som att vi har kunnat förbereda oss bra och att vi är redo inför mötet med AFC.

Matchen drar i gång klockan 15:00 imorgon, lördag, och spelas på Tunavallen. Med tre omgångar kvar av superettan ligger AFC trea från slutet, vilket innebär negativ kvalplats. Dock skiljer det bara en poäng mellan fjortonde- och tiondeplatsen.

Ni har allt att spela för. Det har dessvärre även AFC. Vilken är den största utmaningen med att möta ett lag i den situation som AFC befinner sig i?

– Det är ett bra lag som kommer göra allt för att vinna mot oss. De är i ett utsatt läge och hade en orolig start. De fick knappt ihop lag till de första matcherna. Det där har hängt med dem hela året. Nu har de förlorat tre matcher i rad, men det är ett kompetent lag med skickliga spelare så det kommer inte vara en lätt uppgift för oss. AFC skulle nog ha kunnat tillhöra mittskiktet av den här serien om de inte hamnat på efterkälken i början av säsongen, säger Solberg.

Hur ser ditt drömscenario ut när du fantiserar om morgondagen?

– Det är som alltid att vi vinner matchen och gör en bra insats. Spelar fantastiskt fin fotboll. Alla vet vad som väntar om vi vinner.

Med anledning av det allvarliga läget med stor virusspridning i samhället vill vi från föreningens sida understryka hur viktigt det är att supportrar inte samlas vid Stora Valla eller på andra ställen om det blir så att vi får något att fira under de närmaste veckorna. Det är för allas säkerhet. Tack för er förståelse.

När det gäller morgondagens matchtrupp finns det några spelare som av hälsoskäl inte är aktuella. Det rör sig om Daniel Janevski, Jacob Ortmark, Linus Olsson och Hugo Claesson. Spelarna som åker till Eskilstuna är:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Erik Grandelius, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Emil Portén, José Segura Bonilla, Jeff Gal