VSK väntar i säsongens första bortamatch

Efter målfyrverkeriet på Stora Valla i onsdags är det imorgon dags för säsongens första bortamatch. Degerfors herrar åker till Iver Arena för att möta ett Västerås SK som i sin premiär bortabesegrade AFC med matchens enda mål. Superettan spelas fortsatt utan publik, men matchen sänds givetvis på Dplay.

Hur har det gått att ladda om efter den urladdning man ändå får säga att premiären blev?

Det kommer väl visa sig imorgon, men förhoppningsvis har det gått bra. Det känns bra. Under hela året kommer det vara viktigt att snabbt kunna gå vidare efter matcherna. Gå igenom dem, ta med sig det som var bra och sedan sikta på nästa match. Inte vara kvar i den match som har spelats, oavsett om det blev vinst eller förlust. Redan dagen efter Bragematchen hade vi fullt fokus på mötet med Västerås, säger tränare Tobias Solberg.

På vilket sätt räknar ni med att matchen mot Västerås kommer vara annorlunda jämfört med premiären?

– Det första är att matchen spelas på bortaplan och på ett annat underlag. En nylagd konstgräsplan. Den har varit lite sliten tidigare men kommer vara fin nu. De kommer säkert vattna den också, så det kommer förmodligen vara ett snabbt underlag. Sedan ska vi möta ett bra lag vars spelsätt liknar vårt, åtminstone till formationen. På så vis blir det också lite annorlunda. Ett bra lag som har en stark organisation, skickliga spelare och är bra på kontringar. Det är vad vi ska förvänta oss.

Rödvitt fortsätter med samma matchtrupp som senast vilket betyder att följande spelare finns tillgängliga imorgon:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Emil Portén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Avspark klockan 17:30.