Vulkanmuller över Domnarsvallen

Det var ett revanschsuget Degerfors IF som anlände till Domnarsvallen under torsdagen för att ta sig an Brage IK. Länge såg det ut att bli en chansfattig och böljande jämn tillställning och i halvtid var det fortfarande 0 – 0. Andra halvlek bjöd på desto mer underhållning och spänning med 0 – 1 till DIF genom Oliver Ekroth på en nick vid den bortre stolpen. I minut 72 visades Axel Lindahl ut och Degerfors fick fortsätta spela med en man mindre och till slut, på övertid kom Brages kvittering av Anton Lundin. Dramat slutade inte där, i den 99e minuten fick Erik Björndahl chansen på avslut efter en frispark som han hanterade mycket snyggt och nätade in 1 – 2 till de rödvita! Degerfors IF:s tränare Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

Hur mycket adrenalin har du i kroppen just nu?
Jag ska säga att den här matchen kände jag mig mer bekväm i än i matchen mot Västerås, jag såg hur det såg ut i killarnas ansikten innan match men det är klart med ett sådant jäkla slut så är man ju helt jäkla galen!

Det syntes direkt att det var ett helt annat Degerfors IF som klev ut på arenan ikväll än vad det var mot Västerås. Det var mycket mer koncentrerat och vi gör återigen en väldigt bra försvarsmässig insats under 90 minuter. Första halvlek är väldigt jämn mellan båda lagen och det var egentligen bara två halvchanser åt båda hållen. Det var två lag som gjorde sitt försvarsspel väldigt bra och gjorde det svårt för varandra att skapa målchanser, så första halvlek är väldigt jämn. Vi var heller inte riktigt nöjda med vårt anfallsspel, vi tappade lite tålamod och hade kanske lite för bråttom att slå en avgörande passning men under andra halvlek så blir vi bättre direkt och tar tag i matchen och jag tycker att vi får ett spelmässigt övertag om Brage, utan att vi producerar mängder av målchanser och ända fram till utvisningen av Axel Lindahl så känns vi som det bättre laget och får där en rättvis 1-0 ledning.

Sedan blir naturligtvis utvisningen jäkligt olyckligt, dels så är det ett tätt matchande och vi är det lag som har minst återhämtningsdagar om man jämför oss och Brage och det blir ju en enorm fysisk påfrestning men killarna jobbar ju oerhört bra under de sista 25 minuterna som helt plötsligt blev 35 minuter med all jäkla övertid. Vi har ju de två bästa lägena via Ferhad Ayaz att kunna avgöra matchen helt men Brages målvakt räddar och det hade ju varit väldigt skönt om han hade satt dom. Sedan är det helt plötsligt 6 minuters övertid och man undrar ju var har de hittat de 6 minuterna? I matchminut 96 så får Brage en hörna och de får slå den och den går ut och då tror man att nu kommer domaren att blåsa av, men nej då har han ytterligare 1 minut som de får på sig och får in bolljäkeln och det är en jäkligt jobbig kvittering när vi har slitit och jobbat så in i helskotta och gjort en bra match, då känns det helt jäkla bedrövligt. Men sedan har han ytterligare 2 minuter på det och där kunde vi göra ett segermål så det är helt jäkla galet det måste jag säga!

Det sker ju inte varje match att man gör så, men jag tycker på något sätt att rättvisa har skipats. Jag tycker inte att de skulle ha fått ytterligare 1 minut på sig på 6 minuters övertid att få chansen att kunna göra mål. Det är skönt att vi kan studsa tillbaka efter en mindre bra insats som vi gjorde mot Västerås. Vi tog revansch på oss själva idag och killarna gjorde en fantastisk insats och samtliga som tog på sig den röda tröjan ska ha beröm!

Vi ser redan nu fram emot nästa match som är en hemmamatch på Stora Valla måndag den 30 september kl 19:00 och då heter motståndet Syrianska FC.

Fotboll för alla, alla till Valla!

Åsa Holmstrand