Wåhlens Krönika

Vi pratar sent 80-tal. Morsan tog med mig till Stora Valla. Det var division två, knappt någon publik men det var kärlek.
Kärleken till fotbollen. Fotboll på riktigt. Allt handlade om den där läderkulan som skulle leta sig in i nät. Inget annat.
Jag var knappt tio år och det fanns inget jag såg fram så mycket till som när vi satte oss i bilen från Karlskoga och rullade milen till Stora Valla.

Kärleken bestod. Jag, morsan och lite senare farsan missade knappt en match i Degerfors. Först tvåan, sedan ettan och sedan det fullständigt sagolika avancemanget till allsvenskan efter att ha slagit ut självaste Djurgården.

Känslorna har alltid funnits kvar och nu ska jag skriva krönikor på denna hemsida om klubben i mitt hjärta. Det blir häftigt!

Degerfors IF har nu spelat många säsonger i superettan, man har i ärlighetens namn inte varit supernära ett avancemang till allsvenskan. Drömmen måste dock finnas där och årets upplaga ser onekligen väldigt spännande ut.

Jag har inte sett alla träningsmatcher men av det jag har sett ser det onekligen intressant ut. Spontant tror jag väldigt mycket på nyförvärvet Rasmus Alm – en irrationell spelare som kommer ställa till det en hel del för motståndarna denna säsong.

Generellt tycker jag nyförvärven ser lovande ut och man har fått behålla många viktiga gubbar från förra säsongen.

Det finns dock annat att lyfta. Eldsjälarna runt omkring laget. Vi kan nämna Klubb 100 och pensionärspoolen. Ett gäng gubbar som gör ett helt sagolikt jobb för föreningen. Dels genom att dra in pengar men också att vara behjälpliga med allt som krävs runt omkring laget.

Patrik Werner! Mannen med det största Degerfors IF-hjärtat av alla. Det är en sak. Werner har dock också visat sig vara en sportchef med enorm fingertoppskänsla. Med små medel krävs det enormt mycket för att lyckas knyta till sig spelare som gör skillnad i superettan. Att lyckas som sportchef i en klubb med massor av pengar skulle nog till och med jag lyckas med. Werner gör det mesta enormt bra och hans värvningar i år tror jag kan göra att rövitt faktiskt kan utmana om ett allsvenskt avancemang denna säsong.

Vill också lyfta Leif Olsson som gör ett stort jobb i det tysta på marknadssidan. Också ett gigantiskt rövitt hjärta . Han lägger ner enormt många timmar i det tysta för att allt utanför planen ska fungera.

Finns givetvis andra personer man kan nämna men det är dessa jag haft mest kontakt med.

Och vilken start vi fick! Syrianska besegrades med 4-1 efter två mål av nämnde Alm!

Nu är vi i gång – alla till Behrn Arena på lördag!

Nu kör vi! Tack för mig!

Lars Åke Wåhlen