Degerfors gnuggade till sig en poäng mot J-Södra

Efter två raka förluster fick Degerfors IF med sig en poäng från Stadsparksvallen och matchen mot ett formstarkt Jönköpings Södra då slutresultatet blev 1 – 1 (Marcus Astvald och Darryl Smylie). Stefan Jacobsson summerar matchen…

En bra prestation mot ett mycket formstarkt Jönköping… Ja det tycker jag med tanke på de förutsättningar vi hade inför matchen, vi åker ner till bortaplan och möter ett Jönköping som du säger är väldigt formstarkt och som bara har förlorat hemma i seriepremiären mot Halmstad och sedan har det varit idel vinster för dom, så de är starka här på Stadsparksvallen. Om vi tittar på våra egna resultat så försökte vi att lägga en matchplan utifrån de förutsättningarna och jag måste säga att killarna gör ett jättebra jobb i försvarsspelet, de stänger väldigt mycket ytor för Jönköping men samtidigt så blir konsekvensen att de får ha bollen och de har ett stort bollinnehav. Men om vi tittar på den första halvleken så får vi matchen dit vi vill och lyckas med omställningar och håller Jönköping borta från målchanser och så långt var det bra. Sedan hade vi hoppats på att kunna ha lite längre etablerat anfallsspel, där vi inte väljer att kontra. Matchbilden håller i sig även under andra halvlek och de höjer sitt speltempo lite och överbelastar på kanterna, så vi får jobba hårt och jobba långt i och med våra offensiva spelare i Marcus Astvald och Viktor Götesson som kom in ganska snabbt i matchen när Axel Lindahl fick gå ut.

Sedan får Jönköping mål på en hörna och vi vet om att de är vassa på fasta situationer och han skarvar den med örat och får in bollen där och då får de en väldig energi av det och vi blir lite försiktiga och lite besvikna över att deras kvittering kommer så snabbt in på andra halvleken, men jag tycker ändå att vi reser oss efter deras kvitteringsmål och håller spelet ganska bra och det tror jag var rätt så viktigt för sedan så får de ju ett ryck i 65e matchminuten och de blir ganska tunga i sitt anfallsspel och vi kommer längre och längre ner men vi har lite nätstuds i den här matchen, killarna jobbar jäkligt hårt och jag är nöjd med hur de offrar sig för att vi ska få med oss en poäng och hade vi haft lite mer kvalitet i våra omställningar och beslutsfattande i anfallsspelet så hade vi kanske till och med kunnat sno åt oss tre poäng. Just med tanke på att de missar en straff där så får man vara nöjd med en poäng. Vi tar med oss mycket bra saker och gnuggar vidare mot nästa match.

Vad var det som hände med Axel?
Axel fick ont i en baksida, eller en krampkänning i baksidan av låret redan efter ett par minuter, så det var bara att byta där. Vi får se vad som händer med honom i början av veckan helt enkelt.

Tack Stefan för de kloka orden och nu ser vi fram emot nästa match som är en hemmamatch mot Varberg BoIS lördag den 3 augusti med avspark klockan 16:00.

Har du ännu inte anmält dig som bidragsgivare till Gratismatchen den 31 augusti när Degerfors IF tar emot Halmstad BK på Stora Valla. Då kan du/ni Klicka Här för att registrera er!

Fotboll för alla, alla till Valla!

Åsa Holmstrand