Gör ett besök på Sveriges enda renodlade Fotbollsmuseum!

Fotbollsmuseét i Degerfors startade som en utställning 1993 och är numera ett mysigt och levande museum alldeles bredvid Stora Valla på Stora Vallavägen 4. Perfekt att besöka före match, men ta tid på er för det finns mycket att se!

Vi har öppet tre timmar före varje seriematch.
Inträde 30 kr (fika ingår). Du kan även gå med i Föreningen Fotbollsmuseet för 100 kr och då har du fritt inträde och fika ett helt år!
Besök oss även på vår Facebooksida för vidare info om öppettider m.m

Varmt välkomna!

Stora Valla byggdes 1938 och har för närvarande en publikkapacitet på 7500 åskådare (denna siffra har under senaste tid reducerats på grund av säkerhetskrav från Svenska Fotbollsförbundet), varav 800 sittande under tak. Publikrekordet på 21 065 personer sattes mot IFK Norrköping 1963. I angränsning till arenan finns en inomhushall kallad Stora Halla med konstgräs.

Historien om Stora Valla

På hösten 1937 gav Ragnar Hjort den i järnverket nyanställde ingenjören Yngve Hellgren i uppdrag att rita läktarbyggnaden till kommande Degerfors Idrottsplats som Stora Valla hette från början.

Hellgren tog då läktaren i Bofors som förebild med vissa ändringar. Så snart Riksförbundets Idrottsplatskommitté granskat och godkänt förslaget beslöts att läktaren skulle uppföras.

Det blev byggmästare David Jonsson som 1938 anlitades för byggnationen som var kostnadsberäknad till 16 000 kronor. När läktarbygget väl stod färdigt slutade notan på cirka 20 000 kronor. Den totala kostnaden beträffande nedlagda kostnader för Degerfors Idrottsplats lär ha uppgått till cirka 100 000 kronor.

Sommaren -38 rådde en febril verksamhet ute på idrottsplatsen. Den ståtliga läktaren, med plats för drygt 600 personer, höll på att målas av en myllrande skara målare. Samtidigt lade snickarna sista handen vid inredningen i de båda omklädningsrummen, dusch- och tvättrummet samt expeditionslokalen.

Det officiella namnet Degerfors Idrottsplats beslöts den 27 juni 1938.

Idrottsplatsens A-plan låg sedan ett år tillbaka färdig att tas i bruk och hade fått högsta vitsord av fackkunnigt folk. Bara inom några dagar skulle Degerfors IF och GAIS få pröva den nya planen i samband med den kommande högtidliga idrottsplatsinvigningen söndagen den 24 juli 1938. Denna tillställning innehöll bl a musikunderhållning, defilering, tal, tävlingar i friidrott, fotbollsmatchen mellan DIF och GAIS m m. Denna invigning markerade en märklig milstolpe i Degerfors idrottshistoria.

Den nybyggda läktaren i all sin prakt med publik och vajande flaggor.

Den idrottsplats som Degerfors IF tilldelades av bruksledningen 1907 (Bruksplan), blev aldrig mera än en fotbollsplan. Som sådan fick den i all sin enkelhet tjäna som arena för mycket uppmärksammade duster, särskilt mot rivalen Karlskoga IF. På denna Bruksplan sattes bl a ett publikrekord på drygt 4000 personer mot just Karlskoga. även Jannelunds idrottsplats ”Sahara” kallad i folkmun, som tillkom 1919, blev utan löpar-, hopp- och kastbanor och alltså ofullständig som idrottsanläggning betraktad. Inom fotbollen har den dock fungerat som samlingsplats för storpublik vid kvalmatcherna 1937 och 1938 då DIF mötte Helsingborg resp. Malmö Bl.

Men i och med att man fick Degerfors Idrottsplats (eller Stora Valla som man from år 1950 kallade platsen) så erhöll orten en modern och fullt tidsenlig idrottsanläggning. Fotbollen fick en superb fotbollsplan som verkligen hette duga och den nyvaknande friidrotten fick en riktig puff framåt.

En vecka efter invigningen kunde DIF där spela sin allra första allsvenska fotbollsmatch. Motståndare var ingen mindre än IK Sleipner. Matchen spelades den 31 juli 1938. Sleipner vann naturligtvis, något annat var väl inte att vänta.

Här följer så några viktiga märkesår som rör idrottsplatsen Stora Valla
I september månad 1963 sätts publikrekord på Stora Valla då inte mindre än 21 065 personer löser in sig för att titta på Degerfors IF mot anrika IFK Norrköping.

Söndagen den 14 augusti 1988 hölls så Jubileumsfestligheter på Stora Valla. Anläggningen fyller 50 år!

Den 29 augusti 2003 avtäcktes så en skylt som talar om att Idrottsplatsen Stora Valla utsetts till Idrottshistorisk minnesplats. Detta gjordes i samband med Värmlandsderbyt mot IFK ölme.

Idrottsplatsen Stora Valla är i sanning historisk mark. En bruksidrottsikon kallar Riksidrottsförbundet idrottsplatsen.