P19 i utslagsmatch mot Hammarby TFF: ”Verkar njuta av press”

2016 var senaste gången Degerfors Idrottsförenings P19-lag spelade allsvensk fotboll. 2021 kan det vara dags igen. Efter 9-0 hemma mot Assyriska i söndags avancerade DIF till kvalfinal i region 4. Ett viktigt steg på den krångliga vägen till högstaligan.

Kvalfinalen spelas mot Hammarby TFF i Stockholm.

– Förutsättningarna inför den här omgången är att det ska avgöras i en (1) match. Först är det 90 minuter. Är det inte avgjort efter det blir det förlängning och straffar. Vinnaren går in i slutkvalet där tre lag gör upp om två platser i allsvenskan. I dagsläget är, vad jag vet, Stocksund klara för slutkvalet. Sedan står det mellan Hammarby TFF och Degerfors samt Luleå och Friska Viljor, säger tränare Roger Werner.

Du har sett Hammarbys sista match i slutspelet. Vad är det här för typ av lag?

– Ett försvarande lag som satsar på omställningar. Det gäller att inte lockas in i fällan och gå bort sig med för mycket folk. Vi måste ha balans i laget. Värdera när vi ska slå till och när vi inte ska slå till. Det handlar mycket om att våga, men att våga med sunt förnuft. Sedan får man se hur matchen utvecklar sig. Vi är bra offensivt och ska givetvis släppa lös de offensiva krafterna, samtidigt ska vi balansera upp det med ett bra försvarsspel så att vi är beredda på omställningsspelet.

Både Hugo Sjöberg och Jakob Andersson har varit borta från spel på grund av skador. Nu är båda på väg tillbaka. Hur är läget med dem?

– De kommer inte medverka i matchen på lördag, men om vi däremot lyckas gå vidare är de väldigt aktuella till matcherna i slutkvalet.

Tufve Östlund har varit sjuk. Hur ser det ut med honom inför matchen?

– Han mår bättre och har gjort ett coronatest som var negativt, så han kommer vara med på lördag.

Hur uppfattar spelartruppen den press som finns runt den här matchen?

– Jag tycker att de verkar njuta av press. Utan att säga för mycket inför lördagen så tycker jag att de presterar på ett bra sätt. Vi har haft press på oss att ordna bra resultat i de tre slutspelsmatcherna och det har vi klarat bra. 16-4 i målskillnad, nio poäng och stundtals väldigt bra spel. Jag tror att de ser fram emot den här matchen och vill visa att vi kan gå hela vägen.

Kvalfinalen startar klockan 17:30 på lördag och äger rum på Hammarby IP (Kanalplan).