Vinstregn på Stora Valla

Degerfors IF vann ikväll över tabelltvåan Mjällby AIF med 2 – 1. Målskyttar för de rödvita blev Erik Björndahl som med sitt 13e mål nu ligger på delad förstaplats i skytteligan. Andra målet gjordes av Adam Carlén som nätade sitt första i Superettan inför 1284 åskådare. Tränarna Stefan Jacobsson och Milos Milojevic summerar matchen så här…

Milos Milojevic: Först och främst vill jag gratulera min kollega Stefan Jacobsson och alla andra i laget till tre poäng! Det känns som att det är välförtjänade poäng, Degerfors var det bättre laget under den större delen av matchen och utan att ha sett statistiken så tror jag de hade fler skott på mål, fler målchanser och stötte bollinnehav än vad vi hade. Degerfors börjar matchen jättestarkt och vi är passiva i mitten av planen, vi är inte aggressiva och vi förlorar många defensiva dueller och Degerfors utnyttjar det jättebra med att få in två bra mål och har kanske till och med fler bra chanser. Vi vet att Degerfors har en väldigt skicklig spelare i Björndahl och i Ayaz som för min del hör hemma i Allsvenskan och inte i Superettan. De gjorde det jättesvårt för oss, nu kanske vi läste spelet lite bättre under den andra halvleken men vi hade även stora problem med Lindahl. Det känns ändå som att vi har gjort bättre ifrån oss i år än vad folk hade trott, så killarna själva kanske tror att de är bättre än vad de är. Jag sa redan under försäsongen att Degerfors är ett lag att räkna med, Degerfors och Brage har i mitt tycke de bästa tränarna i ligan. För min del är det inte skandal att Degerfors vinner med 2-1, visst vi tryckte på lite mer under de sista 20 minuterna men, you can´t beat the devil every day! (man kan inte vinna över djävulen varje dag). Självklart är jag inte nöjd med resultatet men det är ny match hemma nästa vecka mot Brommapojkarna så jag hoppas att vi ska kunna spela till oss så många poäng som möjligt.

Stefan Jacobsson: Naturligtvis är jag jättenöjd med lagets prestation och vi lyckas i princip hela matchen, i alla fall under de första 70 minuterna att ha ett sådant försvarsspel eller press spel framförallt som vi pratat om. Vår första halvlek är magnifik skulle jag vilja säga och det är väl bud på ytterligare ett mål i den halvleken. Framförallt så har vi en mycket bra helhet i vårt försvarsspel och vi vinner tillbaka bollen väldigt snabbt, vi fattar snabba beslut och lyckas såra Mjällby mellan deras lagdelar idag på ett sätt som vi kanske inte har gjort tidigare, så en jättebra prestation. Sedan har vi ju läge att kunna göra en trea, eller det tredje målet även under andra halvlek. Den andra halvleken är lite jämnare tycker jag, Mjällby får ju sin reducering där i 75e minuten och då blir det match igen och då blir det stressigt, samtidigt som tröttheten börjar komma och då får Mjällby några lägen och hade allt gått oss emot så hade bollen kunnat gå in. Vi är ändå så pass bra i den här matchen så jag tycker att vi vinner den rättvist.

Tack för detta Stefan och Milos. Gött med tre poäng på den rödvita vägen och nu kan vi se fram emot nästa match som är en bortamatch mot Västerås, redan nu på söndag. Solid Park Arena med avspark kl 15:00. Till dess säger vi Grattis till killarna och önskar er alla en god tisdagskväll!

HalvaPottens vinstnummer: 563 och vinstsumman 4,500kr

Åsa Holmstrand